Sifat al-Bukhari dalam Kajian Hadis
Akhlaq dan Sifat Imam Bukhari dalam Kajian Hadis
1. Kesungguhan yang tinggi dalam menghafaz hadis
Imam Bukhari banyak menuntut ilmu daripada para Muhaddith di beberapa Negara yang terkenal dengan ulama hadisnya. Beliau juga suka bergaul dengan orang lain demi mencapai cita-citanya dalam ilmu hadis. Beliau adalah seorang yang cerdas dan kuat hafazannya. Imam Bukhari telah mengembara dan mencari hadis dan menghafaznya sejak beliau berumur 10 tahun. Pada umur 16 tahun, beliau menghafaz kitab Ibnul Mubarak dan Wakik sehingga beliau dapat menguasai kedua kitab terebut. Menurut al-Firabri, iaitu salah seorang murid kepada Imam Bukhari, beliau telah bertanya dan berbual bersama Imam Bukhari tentang bagaimana permulaan Imam Bukhari menghafaz dan menceburi dalam bidang hadis, beliau Imam Bukhari berkata: "aku mula menghafaz hadis pada lebih kurang umur aku 10 tahun atau kurang sedikit", kemudian Imam Bukhari menambah "kemudian aku keluar daripada halaqah yang meghafal hadis itu, keluar pergi ke rumah para ulama-untuk menuntut hadis-". Antara ulama yang dikunjungi Imam Bukhari untuk menuntut hadis adalah kepada gurunya al-Dakhili,iaitu seorang ulama hadis yang terkenal pada zamannya ketika itu.
Pada suatu hari, ketika Imam Bukhari berumur 10 tahun atau lebih sedikit, beliau menghadiri majlis Hadis al-Dakhili dan menegur kesalahan sanad yang disebutkan al-Dakhili[6] dengan teguran yang penuh hikmah, iaitu ketika gurunya al-Dakhili menyebutkan sanad, "Sufyan dari Abi Zubair, dari Ibrahim", mendengar akan sanad itu, dengan spontan Imam Bukhari menyebut "sesungguhnya Abu Zubair tidak pernah meriwayatkan sesuatupun daripada Ibrahim", mendengarkan kata-kata Imam Bukhari itu, lantas al-Dakhili memarahi dan menyergah al-Bukhari dengan berkata "diam!!". Kemudian Imam Bukhari menegur gurunya dengan penuh hikmah dengan berkata "wahai guru, baliklah dah lihatlah pada cacatanmu sekiranya ada..", ini memandangkan al-Dakhili menyebutkan sanad itu berdasarkan hafalannya dan Imam Bukhari pasti yang gurunya tersilap, kerana al-Bukhari juga turut menghafal sanad tersebut. Maka al-Dakhili kemudiannya pergi masuk mengambil buku cacatannya, setelah al-Dakhili melihat akan buku cacatannya, al-Dakhili bertanya kepada al-Bukhari "wahai anak kecil, bagaimanakah sanad yang sebenarnya..", Imam Bukhari menjawab " bukan Abu Zubair, akan tetapi hanya Zubair iaitu Ibn Adiy..", mendengarkan jawapan Imam Bukhari itu, al-Dakhili berkata kepada Imam Bukhari "wahai anak kecil, betul kamu benar", dan selepas itu al-Dakhili mengakui dan membetulkan kesilapannya.
Diberitakan juga dari rakan al-Bukhari, Muhammad ibn al-Azhar al-Sajistani. Pada suatu ketika aku (iaitu al-Sajistani) bersama al-Bukhari dalam majlis ilmu Sulaiman ibn Harb, seorang Qadhi dari negeri Basrah sedang mengajar hadis. Berkata al-Sajistani "sesungguhnya Bukhari bersama kami dalam majlis ilmu itu, dia mendengar tetapi dia tidak menulis..". Kemudian bertanya salah seorang yang turut menghadiri majlis itu "kenapa dia tidak mahu menulis?" maka jawab seorang yang mengenali al-Bukhari "sesungguhnya dia mendengar disini dan pulang ke rumahnya di Bukhara kemudian dia menulis berdasarkan ingatannya..", ini menunjukkan kekuatan hafazan Imam Bukhari.
Selain itu, diceritakan az-Zahabi dalam Siyar A'lam Nubala, berkata Abu Ahmad bin Adiy: "aku mendengar sesetengah ulama yang menceritakan bahawa Muhammad bin Ismail al-Bukhari suatu hari datang ke
Juga diceritakan oleh Jamaluddin al-Qasimi, pernah seorang yang kagum dengan kekuatan hafazan Imam Bukhari bertanya kepada beliau "apakah ubat untuk mudah dan kuat menghafal", jawab al-Bukhari "tiada perkara lebih bermanfaat tentang hafazan yang aku tahu melainkan dua perkara: kecintaan dan kemahuan yang tinggi terhadap sesuatu (nahmatul rajl) dan sentiasa mengulangi dan melihat berulang-ulang kali (mudawamatin Nadzar)". Nah!! lihatlah petua yang diberikan Imam Bukhari ini sangat logik, rasional dan praktikal, tiada apa-apa petua yang pelik, tidak perlu makan atau minum ramuan-ramuan tertentu atau jampi-jampian tertentu, tetapi yang perlu hanyalah kemahuan dan kecintaan yang kuat dan pengulangan yang kerap!!.
2. Bersabar dalam menjelajah ke merata tempat demi mencari Hadis
Ini adalah satu sifat yang menunjukkan kesungguhan Imam Bukhari dalam menuntut ilmu Hadis. Berkata al-Bukhari: "aku memasuki Syam, Mesir dan Jazirah dua kali, aku memasuki Basrah empat kali, Hijaz enam tahun, dan aku tidak dapat menghitung berapa kali aku masuk dan keluar dari Baghdad dan Kufah bersama para Muhaddith lainnya.."
Imam Bukhari juga pernah bermusafir ke Makkah bersama ibu dan saudara lelakinya. Ketika sesampainya di Makkah, mereka melakukan ibadah haji kemudian ibu dan saudara lelakinya meninggalkan Imam Bukhari dalam mencari Hadis. Antara negeri-negeri yang telah dilaluinya adalah seperti
3. Tidak sombong dalam mengambil ilmu daripada orang lain
Berkata Imam Bukhari: "seorang Muhaddith itu tidak akan menjadi sempurna sehinggalah dia belajar dan menulis hadis daripada mereka yang lebih tinggi ilmu daripadanya, daripada mereka yang sama tahap ilmu dengannya, dan juga daripada mereka yang lebih rendah ilmunya…", ini menunjukkan sifat tidak sombong al-Bukhari dalam mempelajari Hadis, beliau mengambil hadis daripada semua lapisan, tidak mengira samada gurunya, kawan-kawan yang setaraf dan juga daripada anak-anak muridnya sendiri. Sebagai contoh, Imam Bukhari pernah mengambil dan belajar hadis daripada anak muridnya sendiri iaitu Imam Tirmizi. Juga diberitakan oleh Ibn Hajar bahawa Imam Bukhari tidak malu mengambil dan belajar hadis daripada anak-anak muridnya dan rakan-rakan yang setarafnya adalah untuk mencari faedah, manfaat dan perkara-perkara baru daripada mereka. Mungkin sesetengah perkara yang diketahui anak murid al-Bukhari tidak diketahui Imam Bukhari, oleh itu Imam Bukhari tidak sombong dan tidak segan silu belajar daripada mereka, walaupun mereka lebih rendah tahap ilmunya daripada beliau, al-Bukhari menyedari akan hal bahawa pasti ada orang yang tahu akan perkara yang dia tidak tahu, ini kerana tiada antara kita yang sempurna.
4. Berkongsi Ilmu bersama orang lain
Imam Bukhari juga terkenal dengan sifatnya yang suka berkongsi ilmu dengan orang lain, tidak mengira siapa jua walaupun seseorang itu lebih tinggi ilmu daripadanya, sama atau lebih rendah ilmu daripadanya.Antara murid-murid al-Bukhari yang terkenal yang belajar darinya dan mengambil ilmu darinya ialah seperti at-Tirmizi, Abu Zur'ah, an-Nasaie, Ibn Khuzaimah dan lain-lain. Malah, guru-guru Imam Bukhari sendiri seperti Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahuyah turut mengambil manfaat dari Imam Bukhari. Al-Bukhari juga tidak pernah lokek dan kedekut dalam berkongsi ilmu bersama orang lain,sehingga diberitakan jika dibilang jumlah semua mereka yang pernah belajar dan mengambil hadis daripada Imam Bukhari ianya akan mencecah beribu-ribu nama. Imam Bukhari juga tidak pernah menghadkan masanya untuk menyampaikan ilmu, bahkan akan
5. Gigih dalam menghasilkan Penulisan Ilmiah
Imam Bukhari tidak berhenti dan berpuas hati setakat mencari, menghafaz dan menyampaikan Hadis sahaja, akan tetapi beliau juga turut menghasilkan penulisan-penulisan ilmiah yang kebanyakannya berkaitan hadis dan terdapat juga penulisan beliau dalam bidang-bidang lain. Imam Bukhari mula mengarang beberapa buah kitab ketika umur beliau mencecah 18 tahun, antaranya ialah Fadhail as-Sahabah wa at-Tabiin iaitu pada masa Ubaidullah bin Musa. Beliau juga mengarang kitab at-Tarikh ketika berada di kubur Rasulullah SAW. Dan kitabnya yang monumental dan terpenting ialah kitab al-Jami' al-Sahih atau lebih dikenali dengan timangan Sahih Bukhari. Beliau memerlukan waktu 16 tahun untuk menyiapkan kitab Sahihnya ini.
Secara lengkapnya dibawah ini disenaraikan antara tajuk-tajuk kitab yang ditulis oleh Imam Bukhari:
1- Qadaya al-Sahabah wa al-Tabiin.
2- Raf al-Adyan
3- Qiraat Khaf al-Iman
4- Khalq Af'al al-Ibad
5- al-Tafsir al-Kabir
6- al-Musnad al-Kabir
7- Tarikh Shaghir
8- Tarikh Ausat
9- Tarikh Kabir
10- al-Adab al-Mufrad
11- Birr al- wa Lidaini
12- al-Dhuafa'
13- al-Jami' al-Kabir
14- al-Asyribah
15- al-Hibah
16- as-Samik as-Sahabah
17- al-Wuhdan
18- al-Mabsuth
19- al-Ilal
20- al-Kuna
21- al-Fawaid
22- al-Jami' al-Sahih li Musnad min Hadis Rasulallah wa Ayyamihi atau lebih dikenali dengan Sahih Bukhari
6. Tidak semata-mata bergantung kepada Hafazan
Imam Bukhari berkata: "aku tidak akan duduk menulis dan mengajar hadis, sehinggalah aku dapat kemampuan membezakan hadis yang Sahih dan yang Dhaif". Ini menunjukkan satu disiplin yang ditetapkan dan dibina beliau untuk dirinya sendiri, bagi mengelakkan kesilapan beliau dalam menyampaikan dan mengajarkan hadis. Imam Bukhari sangat berhati-hati dalam menyampaikan hadis, beliau akan memastikan sesuatu hadis itu tsabit[7] dari Nabi SAW sebelum menyampaikannya kepada orang lain. Ini sesuai dengan sabda Nabi SAW "barangsiapa yang berdusta kepadaku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka". Dan juga al-Bukhari pernah berkata: "aku tidak akan tinggalkan satupun hadis di Basrah (apabila beliau pergi kesana) kecuali aku akan menulis kembali kesemuanya (walaupun hadis-hadis tersebut beliau telah hafal)..". Ini juga membuktikan bahawa Imam Bukhari tidak semata-mata bergantung kepada ingatan, tetapi turut menulis dan mencatat segala hadis-hadis yang diketahuinya dan yang dihafaznya.
7. Berhati-hati dalam menilai periwayat Hadis
Imam Bukhari terkenal sebagai ulama Jarh wa Ta'dil[8], beliau sangat berhati-berhati dalam menilai periwayat hadis. Maka dalam menulis buku, Imam Bukhari sangat berhati-hati dalam Hadis dan sebarang pendapat yang akan beliau tulis atau keluarkan. Berkata Ibn Hajar al-Asqalani dalam kitabnya Fathul Baari : "terdapat sikap berhati-hati yang lebih pada Imam Bukhari dalam Jarh wa Ta'dil, dan juga pemilihan Imam Bukhari (dalam hadis) adalah sangat ketat..". Disebabkan ketelitian dan syarat-syarat yang ketat dalam menilai periwayat inilah yang menyebabkan para ulama berasa susah hendak menolak hadis-hadis yang disahihkan al-Bukhari dan berasa susah untuk menerima hadis-hadis yang didhaifkan al-Bukhari.
8. Berhati-hati dalam Memilih Hadis
al-Bukhari sangat berhati-hati memilih hadis ketika menyampaikannya ataupun ketika menulis. Sehingga beliau mengambil masa yang lama iaitu 16 tahun untuk menyempurnakan kitab Sahihnya. Ketelitian beliau juga dapat dilihat sebagaimana yang dikatakan beliau sendiri dalam kitab tersebut: "Aku tidak akan memasukkan hadis-hadis dalam al-Jami al-Sahih kecuali yang sahih sahaja, dan aku tidak akan meletakkan sebuah hadis dalam kitab tersebut kecuali apabila aku telah mandi dan melaksanakan solat dua rakaat". Dalam menulis kitab sahihnya, Imam Bukhari berpegang kepada dua prinsip utama iaitu memelihara Sanad dan Matan sesebuah Hadis yang akan ditulisnya. Ini bagi memastikan setiap Sanad hadisnya Marfuk sehingga kepada Nabi SAW dan memenuhi segala syarat tertentu untuk dikira sahih.
Dalam hal Sanad, Imam Bukhari tetap berpegang kepada prinsip bahawa setiap perawi mestilah Tsiqah iaitu memiliki sifat Adil dan Dhobit (dipercayai dan tepat dalam menggarap sesuatu perkara). Beliaulah orang yang telah mempopularkan syarat-syarat untuk menentukan kesahihan sesuatu periwayatan hadis. Yang mana jika kesempurnaan syarat-syarat itu dipenuhi, sesuatu hadis itu dapat diterima olehnya dan dimasukkan dalam kitab sahihnya. Begitu juga dari segi Matan hadis, Imam Bukhari sangat menekankan tentang kebenaran matan hadis tersebut iaitu terpelihara daripada apa yang dikatakan hadis palsu dan kecacatan yang tersembunyi. Walaupun sanad sesebuah Hadis tersebut dikatakan telah sahih dan diterima, maka secara ringkasnya dan sepatutnya hadis itu diterima, tetapi bagi Imam Bukhari, beliau tetap meneliti setiap matan hadis yang akan dimasukkan dalam kitab sahihnya. Oleh sebab ketelitian beliau yang melampau inilah, maka kitab Sahih Bukhari menjadi rujukan utama dalam senarai kitab-kitab hadis seluruh dunia.
Imam Bukhari meneliti setiap matan yang disebut sebagai Hadis kerana Rasulullah SAW bukanlah manusia biasa,tetapi manusia yang dikurniakan wahyu. Oleh itu tidak mungkin sesuatu Hadis yang disampaikan oleh Baginda SAW dianggap aneh atau pelik yang memungkin hadis itu dianggap palsu kerana kemungkinan maksud sesuatu Hadis yang agak aneh tersebut masih belum dapat difahami oleh manusia biasa. Oleh sebab itu Imam Bukhari meneliti setiap matan sesebuah Hadis walaupun dari segi sanadnya sudah cukup untuk menentukan sahih atau tidaknya sesebuah Hadis.
9. Mesra dan Pemurah kepada Pelajar
Sifat ini adalah satu sifat yang sangat terpuji dan patut dicontohi oleh kita. Imam Bukhari merupakan seorang yang sangat mesra dan pemurah terhadap para pelajarnya. Beliau tidak pernah mempunyai rasa hati dirinya lebih hebat dari orang lain atau lebih pandai daripada orang lain, dan tidak pernah mempunyai perasaan dirinya sahaja yang betul dan orang lain salah. Disebutkan oleh Jamaluddin al-Qasimi: "sesungguhnya al-Bukhari adalah seorang yang makannya sangat sedikit,dia banyak berbuat ihsan terhadap para pelajarnya,dia seorang yang baik dan terlalu pemurah.." . al-Bukhari tidak pernah berasa berat sebelah terhadap semua anak-anak muridnya, akan tetapi memberi layanan yang adil dan saksama.
10. Meminta Pandangan Ulama lain berkaitan Hasil Kajian
Ini adalah satu lagi sifat al-Bukhari yang patut diikuti oleh kita, terutamanya bagi mereka yang mendalami ilmu-ilmu Hadis atau lainnya[9]. Imam Bukhari tidak mempunyai perasaan bahawa dia seorang sahaja yang tahu, akan tetapi sentiasa menyedari bahawa di luar
Berkata Abu Ja'far al-U'qaili:"apabila al-Bukhari telah menyiapkan kitab Sahihnya, beliau merujuk dan menunjukkannya kepada (guru-gurunya seperti) Ahmad bin Hanbal, Yahya ibn Main, Ali ibn Madini dan juga kepada orang-orang lain.." Maka mereka (guru-gurunya) semua berkata: "ianya amat baik, (mereka setuju dengan semuanya) kecuali empat hadis..." Walaubagaimanapun, setelah al-U'qaili mengkaji semula empat hadis yang diperselisihkan itu, beliau mendapati hujah-hujah al-Bukhari adalah lebih kuat dan beliau tetap bersetuju dengan penilaian al-Bukhari bahawa ianya adalah hadis-hadis yang sahih
11. Kesabaran dalam menghadapi gangguan Fitnah orang yang Iri Hati
Ini adalah satu lagi sifat Imam Bukhari yang terpuji. Walaupun, pada masa hayatnya Imam Bukhari menghadapi pelbagai ujian dan fitnah, namun beliau tetap bersabar dengan ujian fitnah tersebut. Kerana apa berlaku fitnah? Kerana kehebatan Imam Bukhari dan kerana sifat dengki ulama-ulama lain yang tercabar dengan beliau. Ini sepertimana juga yang berlaku kepada ulama-ulama Ahlus Sunnah yang lainnya zaman berzaman seperti Ibn Taimiyyah, Ibn Hibban, as-Syafie, Ahmad ibn Hanbal, Muhammad Abdul Wahhab dan lain-lain.
Kisah yang terkenal dalam hal ini adalah kisah fitnah Imam Muhammad bin Yahya al-Zohli yang merupakan guru Imam Bukhari sendiri. Kisah ini berlaku ketika Imam Bukhari pergi ke negeri Naisabur untuk mencari dan menyampaikan hadis. Imam al-Zohli merupakan seorang yang amat terkenal dengan kehebatnnya dalam hadis di negeri Naisabur, dan antara anak murid al-Zohli yang terkenal adalah Imam Muslim.[10] Apabila Imam al-Zohli mendapat tahu bahawa Imam Bukhari akan dating dan mengajar di Naisabur, al-Zohli takut akan kedudukannya akan terjejas sebagai ulama yang terhebat di Naisabur. Maka Imam al-Zohli telah merancang dan telah berjaya menfitnah Imam Bukhari berkenaan perselisihan adakah al-Quran itu makhluk atau Kalam Allah. Pada masa itu, khalifah yang memerintah ialah Makmun bin Harun ar-Rashid yang berfahaman dan berpegang kepada aqidah Muktazilah. Aliran Muktazilah berfahaman bahawa al-Quran itu adalah makhluk dan sesiapa yang menentang fahaman tersebut akan dibunuh, sedangkan Imam Bukhari berpegang kepada aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah bahawa al-Quran itu adalah Kalam Allah sepertimana yang diberitakan dalam al-Quran.
Imam al-Zohli telah berjaya menghasut anak-anak muridnya supaya bertanya kepada Imam Bukhari berkenaan hal tersebut. Apabila anak-anak murid Imam al-Zohli bertanya kepada Imam Bukhari "apakah pendapat kamu tentang al-Quran? Adakah ia makhluk atau Kalam Allah?", Imam Bukhari menjawab bahawa al-Quran itu adalah Kalam Allah sesuai dengan fahaman aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah sepertimana yang diberitakan dalam al-Quran sendiri. Mendengarkan jawapan al-Bukhari itu, pihak-pihak yang dengki dan iri hati terhadap Imam Bukhari telah menggunakan jawapannya itu untuk meyesatkan al-Bukhari, apabila berita tersebut sampai kepada khalifah Makmun bin Harun ar-Rashid, khalifah berasa marah dan bertindak menghalau al-Bukhari dari negeri Naisabur,sehinggalah Imam Bukhari dibuang negeri dan hidup mati dalam buangan. Selain Imam Bukhari, Imam Ahmad bin Hanbal termasuk orang yang mementang fahaman tersebut, sehingga Imam Ahmad dipenjarakan, diseksa dan disebat.
Hendak ditunjukkan betapa berjayanya dan hebatnya fitnah terhadap Imam Bukhari ini, berkata al-Hakim: "ketika mana al-Bukhari dan al-Zohli berselisih faham akan hal ini, para manusia meninggalkan dan memulau kelas al-Bukhari, kecuali Muslim ibn Hajjaj dan Ahmad ibn Salamah…", lihatlah pada asalnya beribu-ribu orang pergi mengikuti majlis Hadis al-Bukhari, akan tetapi apabila fitnah ini terjadi, sehebatnya al-Bukhari hanya tinggal dua orang sahaja yang tetap bersama Imam Bukhari. Sehinggakan diberitakan bahawa, Imam Muslim dan Ahmad bin Salamah juga turut dihalau dan dihalang dari mengikuti kelas-kelas hadis lain, sehingga ada yang mengatakan " aku tidak mahu lagi lelaki ini (Bukhari dan sesiapa saja yang belajar dengan al-Bukhari) berada dalam negeri ini…". Sehingga Imam Muslim dan Ahmad ibn Salamah juga terpaksa keluar dari Naisabur dan hidup dalam buangan. Semua fitnah dan gangguan ini berlaku adalah kerana kehebatan al-Bukhari dan bukan kerana sebab-sebab yang lain. Sebagaimana kata-kata Ibn Sayyid al-Andalusi "-ini semua berlaku- kerana al-Bukhari hebat dan mempunyai ilmu yang tinggi -sehingga orang-orang dengki kepadanya-".
[1] Penulis menghasilkan penulisan ini berdasarkan rakaman audio Mp3 kuliah guru penulis iaitu Ustaz Adlan bin Abdul Aziz, bertajuk "Rahsia al-Bukhari" di IIUM Kuantan,Pahang. Selain itu penulis turut menambah beberapa isi dari buku "Biografi Ulamak-Ulamak Hadith" oleh
[2] Kutub al-Sittah, atau buku-buku yang enam iaitu sunan Tirmizi,sunan Ibn Majah, sunan Nasaie,sunan Abu Daud,sahih Bukhari dan sahih Muslim. Sesetengah memanggil kitab-kitab ini sebagai al-Usul al-Sittah dan as-Sihah al-Sittah. Digelar Usul al-Sittah adalah kerana kitab-kitab ini telah menjadi pokok dalil bagi Umat Islam seluruhnya,biasanya kita tidak akan terlepas daripada enam kitab ini dalam sumber dalil fiqh. Walaubagaimanapun,nama as-Sahih al-Sittah adalah tidak digalakkan kerana ia memberi gambaran yang kurang tepat seolah-olah keenam-enam kitab ini semuanya mengandungi hadis-hadis yang sahih, sedangkan bukan semuanya sahih. Nama kutub al-Sittah adalah nama yang paling popular antara semuanya. Perlu diberi perhatian, sesetengah orang menggelar kitab-kitab ini sebagai Sunan al-Sittah, penamaan kitab-kitab ini sebagai Sunan al-Sittah adalah tidak tepat, kerana kitab Sunan yang popular hanyalah empat (iaitu sunan Ibn Majah, sunan Tirmizi, sunan Abu Daud, sunan Nasaie) dan dikenali sebagai sunan Arba'ah.
[3] Yang dimaksudkan "riwayat Bukhari" disini adalah hadis-hadis yang diriwayatkan Imam al-Bukhari dalam sahihnya, iaitu kitab sahih Bukahri, dan bukan selainnya. Selain kitab sahih Bukhari, Imam al-Bukhari juga menyusun sebuah kitab hadis lain yang terkenal selain sahih Bukhari iaitu kitab "al-Adab al-Mufrad". Dan hadis-hadis dalam kitab al-Adab al-Mufrad ini tidaklah kesemunya sahih, ini bukanlah pelik kerana tujuan Imam Bukhari menyusun kitab al-Adab al-Mufrad ialah untuk mengumpul sebanyak mungkin hadis-hadis berkaitan adab-adab tanpa menapis sahih atau tidak. Kitab al-Adab al-Mufrad ini telah ditahqiq dan ditakhrij hadis-hadisnya oleh al-a'lamah Muhammad Nasiruddin al-Albani
[4] Sebenarnya nama Sahih Bukhari ini adalah ringkasan bagi judul asal karangan Imam Bukhari iaitu kitab "al-Jami' al-Sahih li Musnad min Hadis Rasulallah wa Ayyamihi". Disebabkan judul ini terlalu panjang, kitab ini lebih dikenali dengan judul yang lebih pendek iaitu Sahih Bukhari.Judul tersebut dipilih Imam Bukhari kerana mempunyai maknanya yang tersendiri. "Al-Jami'" bermaksud kumpulan lengkap hadis-hadis Rasulullah yang meliputi semua bidang keperluan hidup Umat Islam. "al-Sahih" pula bermaksud keseluruhan hadis yang terdapat di dalam karangan beliau adalah hadis-hadis yang sahih. Sementara "al-Musnad" pula bererti hadis-hadis beliau mempunyai sanad yang bersambung hingga kepada sahabat yang merawikan sesuatu hadis, ini tidak termasuk hadis-hadis yang diletakkan Imam Bukhari sebagai pendahuluan bab,matabik,pembentangan sahaja dan bukan sebagai asas yang dikehendaki dalam penulisannya, yang dikenali sebagai hadis Muallaq dalam Sahih Bukhari,dan hadis-hadis Muallaq ini telah dikaji akan darjatnya oleh Ibn Hajar dalam kitabnya Taghliq al-Ta'liq. Dan akhir sekali, perkataan "ayyamihi" bermaksud,hadis-hadis tersebut merupakan hadis yang disampaikan oleh Rasulullah SAW sepanjang hidup baginda. Imam Bukhari mengambil masa lebih kurang 16 tahun untuk menyiapkan kitab Sahihnya ini
[5] Menurut Abu Ja'far al-U'qaili, hanya terdapat 4 hadis (daripada 7124 hadis) yang dipertikaikan kesahihannya oleh Imam Ahmad bin Hanbal. Yahya ibn Main dan Ali ibn Madini. Kesalahan yang amat kecil ini menunjukkan kehebatan Imam Bukhari.
[6] Dalam majlis itu gurunya al-Dakhili menyebutkan sanad berdasarkan hafalannya
[7] Tsabit: iaitu samada hadis itu Sahih atau Hasan, samada benar dari Nabi SAW atau tidak
[8] Jarh wa Ta'dil: iaitu ilmu menilai periwayat-periwayat Hadis seperti Dhaif,Maqbul,Tsiqah,Majhul dan lain-lain yang menentukan samada diterima atau tidak sesuatu Hadis itu
[9] Termasuk juga disini ilmu-ilmu akademik lainnya seperti Perubatan, Kejuruteraan, Bahasa, Undang-Undang dan lain-lain
[10] Imam Muslim: namanya Abu al-Husin Muslim bin al-Hajjaj bin Muslim al-Qusyairi al-Naisaburi, lahir pada 206H dan meninggal pada 261H, juga merupakan salah seorang anak murid kepada Imam Bukhari, merupakan salah seorang daripada Imam Hadis yang terkenal dan salah seorang daripada penyusun Kutub al-Sittah. Kitab beliau yang monumental dan terkenal ialah kitab Sahih Muslim
Oleh: Muhammad Fathi bin Ali
e-mail: fathi_ali1427h@yahoo.com
No comments:
Post a Comment